مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست مخبر: توسعه روابط با کشورهای آفریقایی راهبرد اساسی ایران است تحولات «غزه»، محور سفر وزیر خارجه ترکیه به ریاض روسیه: تمام رزمایش‌های ناتو را از نزدیک زیر نظر داریم لاپید: همه مقامات مسوول در زمان عملیات طوفان الاقصی باید استعفا دهند تظاهرات هزاران شهرک‌نشین علیه نتانیاهو در تل‌آویو ۲۷ فلسطینی در حمله به منازل فلسطینیان نوار غزه به شهادت رسیدند رسانه عبری: ویدئوی حماس زنده بودن ۲ اسیر در غزه را ثابت کرد حمله ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی وزیر کشور: عملیات وعده صادق ایران را در اوج اقتدار قرار داد + فیلم پیام جدید گردان‌های قسام درباره کشته شدن ده‌ها اسیر صهیونیست کرملین: انگلیس مانع توافق آتش‌بس اوکراین شد ایتالیا سفیر روسیه را احضار کرد برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان تصاویر ارتش یمن از لحظه شکار شدن جنگنده آمریکایی + فیلم پلیس آمریکا حدود ۱۰۰ نفر را روز شنبه در دانشگاه نورث ایسترن بازداشت کرد افشای جزئیات توافق شکست‌خورده میان روسیه و اوکراین احتمال اعزام نیرو‌های انگلیسی به غزه بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم
سرخط خبرها

موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با برنامه‌های نیکبخت برای تصدی وزارت کشاورزی

  • کد خبر: ۱۷۰۲۲۹
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۲
موافقت کمیسیون کشاورزی مجلس با برنامه‌های نیکبخت برای تصدی وزارت کشاورزی
سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس گزارش این کمیسیون پیرامون صلاحیت و برنامه های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را قرائت کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، علیرضا نظری در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۳۰ خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی برنامه‌ها و صلاحیت محمدعلی نیکبخت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی، گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی به شرح زیر قرائت کرد:

بدون تردید، وزارت جهاد کشاورزی یکی از مهمترین ارکان حاکمیتی در تأمین پایدار امنیت غذایی کشور است که اجرای صحیح وظایف و اختیارات قانونی آن مستقیما به استقلال ملی، رفاه اجتماعی و حیات اقتصادی جامعه گره خورده است. همانگونه که بار‌ها توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی) نیز مورد تأکید قرار گرفته؛ بخش کشاورزی یکی از محور‌های اصلی و اساسی توسعه کشور و از پایه‌های مهم اقتدار سیاسی و اقتصادی نظام است، بنابراین انتخاب فردی توانمند و شایسته بعنوان وزیر جهاد کشاورزی که در عین شناخت زوایای بسیار حساس و اثرگذار این بخش، از کارنامه قابل‌قبولی در عرصه مدیریت اجرایی کشاورزی و توسعه روستایی برخوردار باشد، همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مجلس و بویژه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست بوده و خواهدبود. در این راستا بالغ بر یکصد مکاتبه مستقیم توسط کمیسیون در طول یکسال گذشته با روسای محترم قوا و وزرای محترم در ارتباط با مسائل مبتلابه کشاورزی و امنیت غذایی کشور، دلیلی متقن بر اهمیت و حساسیت سیاست‌گذاری و حاکمیت قانون در این شاخه بسیار زیربنایی از مدیریت کلان کشور است؛ لذا در اجرای ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و ابلاغیه از جانب ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب آقای دکتر قالیباف به کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست، گزارش جمع بندی این کمیسیون از نشست با وزیر محترم پیشنهادی جناب آقای نیکبخت در مورخ  ۲۸/  ۰۳/ ۱۴۰۲، به استحضار نمایندگان محترم ملت شریف ایران می‌رسد.

شرح استعلامات: (مدرک و سابقه ایثارگری)

اطلاعات درج شده در خصوص مدرک تحصیلی وزیر محترم پیشنهادی در برنامه ایشان به شرح ذیل است.

ایشان دانش آموخته رشته مدیریت از دانشگاه شیراز و مقطع کارشناسی ارشد را در رشته اقتصاد کشاورزی در قالب آموزش‌های آزاد دانشگاه زابل بعنوان دانشپذیر آزاد گذرانده است.

شایان ذکر است طی نامه شماره ۲۲۲۵۵ مورخ  ۲۳/  ۰۳/ ۱۴۰۳ از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اصالت مدرک تحصیلی ایشان استعلام و مدارک ایشان مورد تائید قرار گرفت.

شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون

طی جلسات برگزار شده با وزیر محترم پیشنهادی، ایشان بر مواردی همچون تعامل حداکثری با نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، انتخاب مدیران شایسته بر اساس تعهد به نظام اسلامی و روحیه خدمت جهادی، مبارزه جدی با فساد بویژه رانت و ویژه خواری، ایجاد یکپارچگی و هماهنگی و همسویی در نظام سیاست گذاری و تصمیم گیری، استفاده حداکثری از نظرات متخصصان و پیشکسوتان بویژه جهادگران، واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد، استفاده مطلوب و موثر از ظرفیت تشکل‌های بخش کشاورزی و عمل به تکالیف قانونی بر اساس اسناد بالادستی بویژه قانون برنامه هفتم توسعه را از اولویت‌های کاری در وزارتخانه متبوع خود در صورت أخذ رای اعتماد از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی عنوان داشتند.

بررسی معیار‌های عمومی برنامه وزیر پیشنهادی:

ارزیابی اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست از میزان انطباق برنامه وزیر محترم پیشنهادی با معیار‌های عمومی مقرر، نشان می‌دهد که با توجه به آنکه ایشان در خلال برنامه، توضیحات

جامعی را در قالب نقاط ضعف و کمبودها، ارائه راهبرد‌ها و برنامه‌های عملیاتی مطرح نموده‌اند، می‌توان این برنامه را از لحاظ جامعیت، تناسب، واقع‌گرایی، صراحت، شفافیت، انسجام و سنجش‌پذیری و سایر ویژگی‌ها در حد مطلوبی ارزیابی نمود.

انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی:

 بر اساس بررسی‌های صورت گرفته و با استفاده از گزارش معاونت محترم نظارت مجلس شورای اسلامی،

 ۴۵ درصد از برنامه‌های وزیر محترم پیشنهادی کاملاً منطبق با اسناد بالادستی و ۵۰ درصد موارد نیز همسو است.

همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:

همانطور که به استحضار رسید برنامه وزیر محترم پیشنهادی جهاد کشاورزی با عنوان «امنیت غذایی مردم نهاد، کشاورزی دانش بنیان، روستای نوآور و رشد تولید» طی چندین جلسه و عمدتاً با حضور وزیر محترم پیشنهادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین راستا اعضای محترم کمیسیون نقطه‌نظرات، سؤالات و ابهامات خود را مطرح نموده و با عنایت به اینکه وزیر پیشنهادی فردی جهادی و عمل گرا و دارای بینش نظری و میدانی لازم نسبت به بخش کشاورزی است، کمیسیون ایشان را فردی با روحیه عدالت طلب و فساد ستیز، مدیریت عادلانه و جهادی، قانون‌پذیر و معتقد به حاکمیت قانون، دارای سلامت اقتصادی، با انگیزه و متکی به توانایی ملی و همراه با مردم، توانمند و شایسته ارزیابی نمودند.

نتیجه‌گیری (نظر نهایی کمیسیون)

با توجه به ارزیابی‌های به عمل آمده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و نظر به اینکه وزیر محترم پیشنهادی در طی جلسات، توضیحات مناسب و منسجمی از برنامه‌ها و اولویت‌های کاری خود ارائه نمودند و همچنین با توجه به تجربیات قبلی جناب آقای محمد علی نیکبخت در زمینه‌های متعدد اجرایی همچون مدیر جهاد سازندگی شهرستان‌های دلگان، نیک شهر، چابهار و زابل، عضویت در شورای راهبردی وزارت جهاد کشاورزی، عضویت در شورای عالی پول، عضویت در ستاد تنظیم بازار کالای کشور، عضویت در کمیته اقتصادی هیات دولت، مجری طرح‌های ویژه ریاست جمهوری در وزارت جهاد کشاورزی، عضویت در شورای سیاست گزاری سازمان توسعه و تجارت ایران، عضویت در هیات امنای سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی کشور، مجری پروژه انتقال آب به اراضی دشت سیستان، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی و بین الملل وزارت جهاد کشاورزی و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران. در نهایت کمیسیون ایشان را شایسته تصدی وزارت جهاد کشاورزی تشخیص داد.

ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)

در پایان کمیسیون انتظار دارد وزیر محترم پیشنهادی در فرایند کسب رأی اعتماد در مجلس توضیحات کاملی از برنامه‌های خود در محور‌های زیر ارائه نموده و نسبت به اجرایی شدن آن‌ها اهتمام جدی نماید. انتظار می‌رود، ارائه برنامه‌ها مبتنی بر اهداف کمی در بازه‌های زمانی مشخص به نحوی که سازوکار‌ها و شیوه‌های دستیابی به اهداف کمی نیز در آن مشخص باشد.

احیاء مدیریت جهادی در وزارتخانه و رفع زمینه‌های فساد در آن به‌خصوص در موضوع واگذاری و تغییر کاربری اراضی.

اصلاح ساختار وزارت جهاد کشاورزی با هدف حداکثرسازی همکاری‌ها و تعاملات بین‌بخشی و شبکه‌سازی افقی و برنامه ریزی از پایین به بالا.

واگذاری کلیه امور تصدی‌گرانه به بخش خصوصی و تعاونی‌ها طی فرآیند شفاف با اولویت تشکل‌های فراگیر کشاورزان، روستائیان و عشایر.

اصلاح و یکپارچگی ساختار شرکت‌های دولتی بخش کشاورزی و تبدیل آن‌ها از شرکت‌های واردات‌محور به شرکت‌های توسعه‌ای.

اجرای طرح ۵۵۰ هزارهکتاری دشت خوزستان و ایلام و طرح ۴۶ هزار هکتاری سیستان و بلوچسان با هدف تولید و تبدیل این مناطق این طرح به قطب‌های خودکفایی دانش بنیان در محصولات اساسی.

تقویت و نوسازی نظام‌های بهره برداری به خصوص شرکت‌های تعاونی و تهیه پیش نویس اصلاح قوانین مربوطه.

اجرای وظایف قانونی وزارتخانه در حوزه توسعه روستایی و بهبود امور عشایر.

فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب برای استفاده از توان جوانان انقلابی و متخصص برای تحول جهادی در اقتصاد روستا و مناطق عشایری.

استفاده از ظرفیت عظیم دانشگاه‌ها در حوزه تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و ایجاد یکپارچگی در تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و حذف موازی‌کاری‌های مربوطه در قالب نظام ملی نوآوری کشاورزی.

افزایش پوشش بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر و کشاورزان از طریق توسعه کشاورزی قراردادی و تشکل‌ها.

توجه به تکمیل و ساخت پروژه راه‌های روستایی، ایمن سازی و قطب‌های گردشگری روستایی و کشاورزی و روستا‌های هدف گردشگری.

پیگیری اصلاح آیین‌نامه نظام مهندسی ساختمان در رابطه با ساختمان‌های مرتبط با فعالیت‌های زیربخش‌های کشاورزی.

برنامه ریزی درخصوص توسعه و نوسازی لجستیک و ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی به ویژه حمل سرد  به منظور ارتقاء صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری به کشور.

توجه جدی به گسترش و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی.

درجه بندی اراضی کشاورزی کشور و برقراری ممنوعیت مطلق تغییر کاربری اراضی حاصلخیز و     یکپارچه.

راه اندازی بانک زمین و اجرای طرح‌های یکپارچه سازی اراضی کشاورزی.

گسترش، تجهیز و توسعه تقویت جایگاه هواشناسی کشاورزی (Agrometerology).

استفاده بهینه از موقعیت استراتژیک کشور در حمل ونقل دریایی، ریلی و جاده‌ای و در نظر گرفتن شرایط تحریم برای تأمین کالا‌های اساسی از کشور‌های هدف خصوصاً اتحادیه اوراسیا و آسیای میانه.

راه اندازی قطب‌های تولید دانش بنیان و یکپارچه محصولات اساسی در کشور با محوریت اراضی کشاورزی حاصلخیز حداقل به تعداد ۱۰ مورد.

راه اندازی بندر شهر شیلاتی در ۵ نقطه در سواحل کشور بر پایه شیلات.

توسعه حمل ونقل هوایی و افزایش هواپیما‌های کارگو (Cargo جهت حمل محصولات کشاورزی.

تلاش در راستای تکمیل کریدور‌های اصلی بین المللی و بازآفرینی کانون (هاب)‌های لجستیک منطقه‌ای و تکمیل مسیر‌های مرزی و ترانزیتی کشور با تمرکز بر اتمام طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالا، به منظور بهره برداری سریع از سرمایه گذاری راکد در این طرحها.

ارتقاء سطح ایمنی غذایی در محصولات کشاورزی و کاهش باقیمانده‌های سموم آفت کش و نیترات در محصولات مذکور.

اصلاح ساختار بانک کشاورزی و صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی با محوریت استفاده از الگو‌های نوین تامین مالی.

حذف استعلامات غیرضرور و بهبود فضای سرمایه‌گذاری در بخش و مناطق روستایی و عشایری.

اجرای طرح مدیریت پایدار، اجتماع‌محور، صادرات‌گرا و دانش‌بنیان منابع طبیعی در کشور.

تدوین شاخص‌های توسعه همه‌جانبه مناطق و ارزیابی آن‌ها و پایش شکاف شهری-روستایی بر مبنای داده‌های مرکز آمار ایران.

مولدسازی ابنیه عمومی و خصوصی راکد در مناطق و جلب مشارکت مالی بخش خصوصی، خیرین و مؤسسات عام‌المنفعه برای اجرای طرح‌های روستایی و عشایری.

ارتقاء توانمندی‌های زنان روستایی و عشایری به‌ویژه در زمینه توسعه کسب‌وکار‌های خانگی، کشاورزی خانوادگی و سبک زندگی اسلامی – ایرانی با رعایت سند توسعه فرهنگی مناطق.

محمدجواد عسکری

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست

لازم به ذکر است؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس اعلام کرد که نظر جمعی این کمیسیون در حمایت کامل از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی است و از نمایندگان خواست تا به وی رأی اعتماد دهند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->